Ve středu 27. května jsme pro žáky druhého stupně připravili další projektový den, tentokrát o meteorologii. Šesťáci se seznámili s tím, co by nemělo chybět v žádné správné televizní předpovědi počasí. Pak hádali, jak lze předpovědět počasí podle chování zvířat. Druhá část šesťáků se věnovala měření vlhkosti, tlaku a rychlosti větru. Sami si ve skupinkách sestrojili jednoduchý vlhkoměr, tlakoměr a měřič rychlosti větru - anemometr. Sedmáci si povídali o měření teploty a množství srážek. Také si vyrobili vlastní jednoduché srážkoměry a umístili je na školní zahradu, kde budou v dalších dnech zjišťovat, kolik srážek spadlo. Žáci také dostali pracovní listy na dobrovolný domácí úkol - měření průměrné denní teploty. Osmáci a deváťáci absolvovali dvě dvouhodinové dílny. V jedné z nich se věnovali nebezpečnému počasí. Nejprve se žáci seznámili se základními meteorologickými pojmy, poté v práci ve skupinách s pojmy pracovali. Rozebrali jednotlivé nebezpečné jevy - především bouřky, hurikány, tornáda, mrznoucí déšť, sucho, El Nino. V tématu o optických jevech žáci zkoumali duhu, halové efekty, červánky, fatu morgána, zrcadlení. Část žáků se také seznámila s teorií o oblacích. Pokusem si žáci předvedli vznik a podstatu oblaků a rozdělili si je na základní druhy. Vyfocené oblaky určovali a zařadili do správné výšky na obloze. Den vyvrcholil besedou s Taťánou Míkovou a Michalem Žákem z České televize. Žáci i učitelé poznali, že to jsou nejen odborníci na předpověď počasí, ale dokáží také o meteorologii pěkně mluvit, zatraktivnit ji dětem. Trpělivě odpovídali na spousty všetečných otázek, s učiteli strávili přestávku a poobědvali s námi ve školní jídelně. Jsme přesvědčeni, že tento den přinesl žákům takový zážitek, že si spoustu věcí zapamatují i bez zkoušení a prověrek. |