1) Škola‎ > ‎Starší akce‎ > ‎Akce 2015/16‎ > ‎f) únor 2016‎ > ‎

Den bez mobilů a počítačů

přidáno: 16. 2. 2016 13:10, autor: Eva Rusová   [ aktualizováno 6. 7. 2016 12:05 ]

Na 6. února připadá Světový den bez mobilu, naše škola se k tomuto dni připojila 15.února  „retro“ dnem – dnem bez elektřiny a mobilů. Chtěli jsme dětem ukázat, jak to vypadalo ve škole dříve, když jsme neměli počítače, dataprojektory, ale ani zkopírované pracovní listy a pracovní sešity. Zvonili jsme na zvon a většinou jsme vydrželi i bez umělého osvětlení (i když očekávaná odstávka elektrického proudu byla odvolána).

A byl to den zajímavý:

  • Prvňáčci si vyzkoušeli nakreslit obrázek přes kopírák, se kterým se nikdy před tím nesetkali.

  • Druháci po shlédnutí výstavky besedovali o tom, jaké to asi bylo dříve bez elektřiny, jaké byly alternativy dnešních elektrických přístrojů (světlo - svíčka, klimatizace - otevřené okno, trouba - pec, televize a film - divadlo, MP3 - živá hudba, atd., sami  vymýšleli i jiné příklady). Rozebírali slova minulost, současnost, budoucnost. Vyzkoušeli si kreslení přes kopírák, ale pak se pokoušeli sestavit z kostiček robota budoucnosti - robota, který nahradí všechny elektrické přístroje v domácnosti.

  • Třeťáci si vyzkoušeli přes kopírák nakreslit smajlíka a napsat pár slov na psacím stroji a do poznávacího kvízu poté napsali, že kopírák je severák a psací stroj kopírka :-)

  • Čtvrťáci se naučili okopírovat obrázek. Nepoužili však při tom kopírku, ale “pauzák”. Metoda se jim moc zalíbila. Někteří si “pauzák” odnesli domů, aby si zastaralou techniku vyzkoušeli ještě doma.

  • Páťáci psali a kreslili přes kopírák.

  • Šesťáci si v hodině zeměpisu povídali s panem ředitelem,jak se učilo za jeho mládí, jaké byly pomůcky, jak žáci seděli v lavicích, a nebo jak se změnili učebnice a vyvíjeli se další didaktické materiály. Čtyři žáci si vyzkoušeli a hlavně vydrželi sedět celou hodinu s rukama za zády …

  • Osmáci si ve fyzice vyrobili provázkový telefon z kelímků a mluvili o principu činnosti telefonu. Informace vyhledávali v encyklopedii. V hodině přírodopisu šli poznávat jehličnany v blízkém okolí školy.

  • Deváťáci si v hodině dějepisu povídali s vyučující, jak probíhala výuka, když ve školních lavicích seděli jejich rodiče a vyzkoušeli si psaní na psacím stroji.

Všechny třídy navštívily výstavku přístrojů z dob minulých. Přemýšleli, jak se přístroje jmenují, k čemu slouží a jak pracují. Žáci vytáčeli čísla na telefonu, poslouchali dlouhohrající desku z gramofonu, promítali si film promítačkou diapozitivů,  většinou nepoznali kotoučový magnetofon a logaritmické pravítko, ale nejvíc jim se líbil psací stroj.

Cíl byl splněn: 

Vypnuli jsme mobily, tablety i počítače. A odměnili jsme všechny děti, které vydržely bez elektroniky i doma.

Kolik jich bylo?

1.A…...16.......67%

2.A…...10.......42%

3.A…...12.......67%

3.B…....6........35%

4.A…...23.......82%

5.A …..20.......80%

6.A……10.......63%

7.A….....?

8.A…….3........18%

9.A…….6.........23%

Nejvíce „nezávislých“ je ve třídě 4.A! Gratulujeme!



Comments